Amsterdam – Athens: Ενδυνάμωση ικανοτήτων για τη στήριξη προσφύγων

Το πρόγραμμα «Amsterdam – Athens: Building capacity for supporting refugees» είναι μια πρωτοβουλία των δήμων της Αθήνας και του Άμστερνταμ για την ενίσχυση των οργανώσεων και άτυπων ομάδων που δραστηριοποιούνται στην υποστήριξη των αναγκών των προσφύγων στην Ελλάδα. Το πρόγραμμα, που υλοποιείται σε συνεργασία με το Ίδρυμα Μποδοσάκη και το Social Dynamo, προσφέρει τις ακόλουθες ευκαιρίες σε προσωπικό και εθελοντές των πρωτοβουλιών που δραστηριοποιούνται στην υποστήριξη των προσφύγων:

 

1. Παρακολούθηση μιας 3ήμερης εκπαίδευσης στην Αθήνα, η οποία πραγματοποιήθηκε στα αγγλικά από ειδικούς εκπαιδευτές του Ολλανδικού Συμβουλίου για τους Πρόσφυγες, μιας από τις μεγαλύτερης οργανώσεις που δραστηριοποιούνται στον προσφυγικό τομέα στην Ευρώπη. Η εκπαίδευση κάλυψε τις ακόλουθες θεματικές:

• Τεχνικές για συγκέντρωση πόρων και συγγραφή προτάσεων
• Τεχνικές για δημιουργία καμπάνιας και συνηγορίας
• Διαχείριση εθελοντών και προσεγγίσεις για την αντιμετώπιση εξουθένωσης προσωπικού και εθελοντών (burnout)

Την 3ήμερη εκπαίδευση στην Αθήνα παρακολούθησαν εκπρόσωποι 12 οργανώσεων και συγκεκριμένα:

  • Campfire Innovation
  • ECHO100PLUS
  • Gefyres
  • Options Foodlab
  • Social Hackers
  • Starfish Foundation
  • We Need Books
  • Intervolve
  • Project Elea
  • Zaatar NGO (Orange House)
  • Exile Room
  • Refugee Legal Support (RLS)

 

2. Συμμετοχή σε ένα 3ήμερο εκπαιδευτικό ταξίδι στο Άμστερνταμ, όπου οι εκπαιδευόμενοι είχαν την ευκαιρία να επισκεφθούν και να συναντήσουν εκπροσώπους ΜΚΟ ή άλλων οργανώσεων, οι οποίες έχουν αναπτύξει καλές πρακτικές για τη συνεργασία με τους πρόσφυγες.

Από τις 12 αυτές οργανώσεις οι Campfire Innovation, Social Hackers, Starfish Foundation, We Need Books, επελέγησαν και συμμετείχαν στο 3ήμερο εκπαιδευτικό ταξίδι στο Άμστερνταμ, στο οποίο πραγματοποιήθηκαν συναντήσεις με στόχο πιθανή μελλοντική συνεργασία και ανταλλαγή καλών πρακτικών. Οι φορείς τους οποίους επισκεφθήκαμε είναι οι ακόλουθοι:

  • Municipality of Amsterdam
  • Dutch Council for Refugees
  • Makers Unite
  • In my back yard
  • Foundation for Refugee Students
  • Refugee Talent Hub
  • Refugee Company
  • Takecarebnb
  • de Meevart
  • Movement on the Ground

3. Το τελευταίο κομμάτι του προγράμματος αφορούσε την επιλογή 3 εκ των οργανώσεων, στις οποίες δόθηκε η δυνατότητα υλοποίησης ενός έργου capacity building με στόχο την μετουσίωση των γνώσεων και καλών πρακτικών που αναδείχθηκαν από το πρόγραμμα, σε πρακτικό επίπεδο. Για την υλοποίηση του συγκεκριμένου έργου η κάθε οργάνωση έλαβε μια χρηματοδότηση ύψους 2.500 €.

Οι συγκεκριμένες οργανώσεις είναι:

 

  1. Starfish Foundation

Το έργο του Starfish Foundation  είχε τίτλο «Bringing Awareness through Media Production”. Η χρηματοδότηση αφορά την αγορά εξοπλισμού και την παραγωγή ενός βίντεο με στόχο την ευαισθητοποίηση για το προσφυγικό ζήτημα στη Λέσβο καθώς και ενημέρωση του κοινού με στόχο το fundraising.

Το βίντεο που δημιουργήθηκε μέσα από το πρόγραμμα:

https://www.youtube.com/watch?v=3JsZ9Sk4boI&feature=youtu.be

 

  1. Campfire Innovation

Tο συγκεκριμένο έργο αφορά την δημιουργία μιας ηλεκτρονικής πλατφόρμας «Impact Platform” η οποία αποτελεί έναν ηλεκτρονικό πίνακα όπου περίπου 15 μέλη (grassroots) της οργάνωσης αναρτούν και ανανεώνουν σε μηνιαία βάση δεδομένα αναφορικά με την απόδοσή τους, αντίκτυπο και ποιότητα των υπηρεσιών που προσφέρουν. Έτσι σαν αποτέλεσμα θα υπάρχει μια συνολική απεικόνιση της μέχρι τώρα δουλειάς τους, δίνοντας μια ξεκάθαρη εικόνα για την αξία και το αντίκτυπο των «μικρών και έξυπνων οργανώσεων» (small and smart organizations) στον χώρο του προσφυγικού από το 2015. Στόχος του έργου είναι να διευκολυνθούν οι οργανώσεις στην διαδικασία ανάδειξης της δουλειάς τους στην ομάδα τους, στους υποστηρικτές τους, σε πιθανούς δωρητές και στους συνεργάτες τους.

 

  1. Project Elea

Σε συνέχεια των εκπαιδεύσεων capacity buildιng που πραγματοποιήθηκαν στην αρχή του προγράμματος ο συγκεκριμένος οργανισμός εντόπισε σαν προτεραιότητα την εξασφάλιση της οικονομικής σταθερότητας του. Έτσι, το ποσό της επιχορήγησης χρησιμοποιήθηκε για την δημιουργία εμπορευμάτων (μπλουζάκια, τσάντες, βραχιολάκια) με σκοπό την πώλησή τους τόσο σε εκδηλώσεις όσο και στους υποστηρικτές και εθελοντές.